[AsteriskBrasil] T.38 com Asterisk e ATA Linksys SPA8000

João Claudio F. Andrade ppro em terra.com.br
Quinta Março 4 11:57:37 BRT 2010

Ei pessoal,

queria só compartilhar a configuração feita no SPA8000 que resolveu meu
problema.

Eu recebia fax normalmente aqui da PSTN diretamente pelo asterisk por uma
placa da Digivoice.

Ai apareceu uma nova demanda, em uma ligação de voz recebida, a secretaria
teria que transferir a ligação para o fax....

criei um ramal com serviço de fax, mas qdo era transferido sempre dava erro
de comunicação....

ai achei alguns configurações para serem feitas no SPA8000 que resolveram o
problema, seguem:
*
One way of sending faxes using VoIP with Linksys adaptors is to use the
common g.711a codec (A-LAW)
which is normally used to transmit voice. This codec (including IP
overheads) requires roughly 100kbps in
either direction to work. In order to have a better chance of success the
fax machine should be set to
14,400bps as any higher is unlikely to work over any VoIP connection.

The entire range of Linksys adaptors support fax pass-through using the
g.711a codec. It is necessary to
alter a few settings in the line tab of the web interface of the Linksys
adaptor. You only need to alter the line
the fax will be plugged into. The following settings will give the best
results:

• Network jitter buffer: very high
• Jitter buffer adjustment: disable
• Call Waiting: no
• 3 Way Calling: no
• Echo Canceller: no
• Silence suppression: no
• Preferred Codec: G711a
• Use pref. codec only: yes

There is no real way to guarantee this method of faxing is going to work all
the time. A lot will depend on the
quality of your Internet service from your ISP. As always with Voice-over-IP
you will see more reliable results
when using a router with Quality-of-Service functionality to prioritise
voice traffic over data traffic on your
Internet link.*

Fonte:  http://www.provu.co.uk/pdf/sipura/ip_faxing_sipura_linksys.pdf

Att.